Geachte Bungalowbewoners,
Ter voorbereiding op onze Algemene Ledevergadering vindt u hieronder het Jaarverslag 2019 van het bestuur. Het Financieel Jaarverslag wordt tijdens de vergadering door de penningmeester gepresenteerd. De Alg. Ledenvergadering wordt gehouden op donderdag 26 maart in de grote zaal van het hoofdgebouw. Voor deze vergadering krijgt u de uitnodiging en agenda van te voren thuisbezorgd. Graag tot op de ledenvergadering!
(red.: vanwege de Corona-crisis moest deze vergadering helaas worden uitgesteld)
Nieuwjaarsreceptie
Het is inmiddels een traditie geworden om als vereniging het nieuwe jaar te beginnen met de nieuwjaarsreceptie. Deze ontmoeting is in samenwerking met de Stichting WZC De Noorderkroon georganiseerd en was opnieuw een succes. In informele sfeer konden de bungalowbewoners elkaar ontmoeten, onder het genot van een hapje en een drankje, weer uitstekend verzorgd door het personeel van ‘Bij de Buren’.
Bezetting bungalows
Ook in 2019 werden de bungalows die ter verkoop werden aangeboden, snel verkocht. We ontvingen zelfs een brief van een makelaar waarin werd gevraagd om het te melden wanneer er een bungalow zou vrijkomen; de vraag is blijkbaar groter dan het aanbod. Dat is een goed teken: mensen willen graag op de Noorderkroon wonen. En daar mogen we best een beetje trots op zijn!
Bestuur
Het bestuur vergaderde een aantal malen in 2019. Er werd door een tweetal bewoners positief gereageerd op onze herhaalde oproep om ons bestuur te komen versterken. Om de sfeer in het bestuur en de zaken die daarin aan de orde zijn alvast wat te proeven, zijn ze al enkele in de vergaderingen aanwezig geweest. In de ledenvergadering in het voorjaar van 2020 zullen ze aan de leden worden voorgedragen ter benoeming.
Op de agenda van de bestuursvergaderingen staat een aantal vaste punten. Zo heeft het onderhoud van het terrein onze voortdurende aandacht. Toen in juni 2019 een heuse tornado langs het terrein trok, moesten diverse bomen het ontgelden en worden opgeruimd. Ook de straatverlichting liep wat schade op. Zo spoedig mogelijk werd alle schade hersteld.
Ook spraken we over het aanpassen van de bewegwijzering op het terrein. De bordjes met verwijzing naar de huisnummers zijn wat gedateerd en ook niet altijd goed zichtbaar. Bij bezoekers op het terrein is het ook niet altijd even duidelijk waar ze de even en oneven nummers kunnen vinden. Het bestuur is, samen met de Stichting, bezig de bordjes te vervangen.
Sietske Veenboer en Marianne Kuiper maakten deel uit van de cliëntenraad van de ‘Zorggroep Drenthe’. Maar omdat dit meer een taak is voor de bewoners van het hoofdgebouw en hun familieleden of vertegenwoordigers, hebben ze besloten zich uit de cliëntenraad terug te trekken.
De Whatsapp-groep die we op het terrein hebben, blijkt goed te voldoen. Enige malen werd een bericht uitgewisseld, maar verontrustende zaken hebben zich gelukkig niet voorgedaan.
Voorjaarsvergadering
We mochten mevr. Barbara Versteegen (regiomanager van de Zorggroep Drenthe) en mevr. Alice Veenhuizen (teamleider zorg locatie Noorderkroon) verwelkomen. Mevr. Versteegen vertelde over de reorganisatie van de organisatie binnen de Zorggroep en de scheiding tussen de intra- en extramurale zorg. Die had tevens een personeelswisseling tot gevolg, waardoor een aantal vertrouwde gezichten in de zorg op het terrein zouden gaan ontbreken. Mevr. Veenhuizen lichtte de veranderingen in de zorg nog nader toe; onder andere vertelde ze, dat de sleutels van de bungalows die in beheer zijn gegeven bij de Zorggroep, aan de Raadhuisstraat waren ondergebracht. Uit de vragen en opmerkingen die daarop vanuit de ledenvergadering werden gemaakt bleek, dat er enige verontrusting was ontstaan over de zorg aan de bungalowbewoners en de alarmering. Helaas was de communicatie over een en ander ook niet optimaal. Mevr. Versteegen zei toe om met vertegenwoordigers van de vereniging en Stichting in gesprek te gaan om samen te bekijken hoe de verontrusting kan worden weggenomen en de communicatie verbeterd kan worden. Hieronder vindt u het verslag van het vervolg van dit overleg.
Het financiële verslag wordt zonder commentaar goedgekeurd met dank aan de penningmeester en de kascommissie; het jaarverslag van het bestuur levert evenmin vragen of opmerkingen op.
Zorg op het terrein
De Zorggroep heeft, naar aanleiding van de verontrusting die op de ledenvergadering werd geuit, een informatiebijeenkomst belegd voor de bungalowbewoners die gebruik maken van de zorg en/of zijn aangesloten op het alarmsysteem. Dit bracht wel verheldering, maar nam nog niet voor iedereen de bezorgdheid weg.
Zoals hierboven vermeld heeft een delegatie uit het bestuur en de Stichting een aantal gesprekken gevoerd met mevr. Versteegen en mevr. Veenhuizen. Vooral de communicatie werd daarbij besproken. De Zorggroep heeft daarop het inmiddels bekende ‘spreekuur’ ingesteld: op vaste momenten kan ieder die dat wil in gesprek gaan met de zorgcoördinator, zodat de lijnen zo kort mogelijk gehouden worden. Ook zijn de sleutels, afgestaan door de bungalowbewoners t.b.v. de zorg, weer terug in het hoofdgebouw. De alarmering is ook zorgvuldig bekeken: de aanrijtijden, die aan wettelijke normen moet voldoen, hebben nog niet tot problemen geleid, ook ’s nachts niet.
Er is nog overleg gaande over andere zaken die in een overeenkomst van de Stichting met de Zorggroep geregeld waren, maar die aan de nieuwe situatie moeten worden aangepast.
Nieuw huishoudelijk reglement
Omdat het lastig blijkt de bezetting van het bestuur ‘op peil’ te houden, is het huishoudelijk reglement eens kritisch onder de loep genomen. Wanneer we ons strikt aan de regels zouden houden, zou dat kunnen leiden tot een onderbezetting van het bestuur. Enige wijzigingen in het reglement zijn voorbereid en zullen worden voorgelegd aan de Alg. Ledenvergadering voorjaar 2020.
WOZ – voorlichtingsmiddag
Er bleek verwarring te bestaan bij sommige bungalowbewoners over de WOZ-waarde van de woningen. Die blijken voor vergelijkbare woningen in de praktijk nogal eens uiteen te lopen. Het bestuur heeft toegezegd daar in het najaar nader op terug te komen en een voorlichtingsmiddag belegd op 28 november 2019.
Van de Gemeente Noordenveld waren daar twee mensen aanwezig die te maken hebben met de waardebepaling en de gemeentelijke belastingen die daaruit voortvloeien: dhr. Ebo Nieboer en dhr. Eise Wiersema. Zij gaven een toelichting op de wijze waarop de waarde van een woning wordt vastgesteld. Na een verhelderend verhaal gaven ze aan, dat bij twijfel over de waardebepaling er altijd contact kan worden gezocht met de gemeente Noordenveld.
Buurtvereniging Hullenveld
Omdat we deel uitmaken van het groetere gebied ‘Hullenveld’ is er contact gezocht met de buurtvereniging. Alhoewel ons terrein een op zichzelf staand geheel is, zijn er toch gemeenschappelijke belangen. Zo kan bij de jaarlijkse wijkschouw (waarbij gelet wordt op zaken die onderhoud door de Gemeente Noordenveld behoeven, zoals bomen, bestrating en sloten) een en ander afgestemd en gecoördineerd worden. Maar ook (voorlopige) plannen van de gemeente met de aangrenzende gronden en de Hullenweg als steeds belangrijker ontsluitingsroute met alle gevaren van dien hebben de aandacht in het overleg.
Website
Onze website voorziet in een behoefte. Regelmatig krijgen we vragen binnen via het contactformulier. De statistieken laten zien dat men de weg naar de website weet te vinden. Het blijft intussen een uitdaging om de website zo actueel mogelijk te houden, zodat die ook beter als communicatie- en informatiemiddel kan worden ingezet, nu ook steeds meer bungalowbewoners toegang tot het internet hebben.
Tot slot
Er hebben zich in 2019 allerlei ontwikkelingen voorgedaan, zoals hierboven weergegeven. Het bestuur probeert zaken die met de bungalowbewoners en het terrein te maken hebben zo snel mogelijk op het spoor te komen en actief daarin te handelen als dat nodig is. We mogen ons verheugen in een enthousiaste groep bestuursleden. Maar we blijven uiteraard ook afhankelijk van de suggesties en inbreng van de leden. We rekenen erop, dat u ons weet te vinden als daar aanleiding toe bestaat.
Theo van Beijeren, voorzitter